Overspising og trøstespising – spiser du følelsene dine?

Spiser du for å glemme, trøste eller døyve? Jeg er Kvinneguiden.no sin faste coach – og i og med at julen er en høytid der vi ofte går litt for langt med spisingen ville jeg dele denne artikkelen med dere. Mat og særskilt sukker og fettholdige matvarer øker produksjonen av «lykkehormoner» i kroppen. Det gir en kortvarig kjemisk reaksjon i kroppen som beroliger og «trøster» men gjør ingenting med det bakenforliggende problemet. Artikkelen handler om overspising og trøstespising; ikke bruk mat som belønning. Les hele her:

http://www.kvinneguiden.no/artikler/derfor_trostespiser_du/93522

Det fleste av oss har en eller annen gang spist som trøst som når vi har blitt dumpet, kranglet med noen, eller opplevd noe annet negativt. Mat er kos og hygge og skal selvsagt få være det. Trøstespising blir derimot noe man tyr til når følelsene blir overveldende, under stress, kjedsomhet og tristhet – eller som belønning.- For noen blir det hjernens nærmeste respons på følelser for å døyve eller undertrykke dem. Det gir en kortvarig effekt som kan lage langvarige problemer.
– Spising som belønning, for å berolige eller trøste, kan bli et handlingsmønster som resultat av et slags tankemessig vakuum.  Når tanker blir til følelser, og du velger å agere på noe mange nok ganger, vil du opprette en resonnerende tankebane. Det blir en måte å håndtere følelser på, og skyve de bort med en handling som startet i underbevisstheten.
Trøstespising kan bli en slags avledningsmanøver for å se på hva det egentlige problemet handler om. Mange som sliter med det er selvsagt bevisste rundt sine problemer mesteparten av tiden, men bruker maten som en slags flukt fra det

– Det kan også eskalere videre til overspising og andre spiseforstyrrelser. Den såkalte løsningen blir da atter en stein til en allerede tung byrde. – Det er sjelden det fungerer å bare ta tak i symptomet – trøstespisingen. Det er de virkelige årsakene som må opp og frem i lyset. Oppsøk profesjonell hjelp om det er et problem som preger deg og livet ditt, og som du føler er ute av kontroll.
– Gjør deg selv bevisst på hva som utløser «trøstespise-mekanismene» dine. Når du vet hva som trigger det, vil det kunne bidra til å stoppe deg selv før du lar deg styre av underbevisstheten din.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s