Annika på God Morgen Norge TV2 om mål og nyttårsforsetter!

Grytidlig fredag morgen var jeg på God Morgen Norge for å snakke om nyttårsforsetter, og hvordan vi lager store fallhøyder for oss selv og deretter saboterer våre mål. Snakker om måloppnåelse for meg – det var en skikkelig milepæl for meg å være på TV og snakke om dette jeg jobber med!

Annika på GMN tv2

Igjennom min jobb i PR og media så har jeg sørget for at utrolig mange har kommet på TV med sine budskap. Et av mine mål for 2013 er å bruke de samme evnene jeg bruker på andre på meg selv! Så jeg startet dette i år som gjest på God morgen Norge. Høres liksom så enkelt ut. Har ikke vært det. Jeg har jobbet med selvfølelsen min i mange år, og med måloppnåelse av drømmene mine helt paralell. Men det ser ut til at nå var tiden inne for dette. Og det ligger hardt arbeid bak, med mange, mange delmål før dette. Jeg feiret med champagne sammen med min mann og kjøpte en gigantisk lysestake for å markere milepælen. «Klassisk» var det min mann hadde å si om den handlingen 😉

Starten på et nytt år blir som blanke ark og noen av oss får følelsen av at «nå har vi sjansen». Startskuddet for alle de gangene vi har sagt «jeg starter i morgen» er plutselig her.

Det er aldri for sent med positive endringer! Men vi faller ofte tilbake i gamle vaner fordi vi tror vi skal gå fra 0 til 100 med en gang. Da lager du et urealistisk mål for deg selv som du ikke kommer til å klare å motivere deg frem til! Du lager en altfor stor fallhøyde Nettopp fordi du tror du skal gå fra utrent sofasliter til maratonløper på en uke – kun med råkost og speltbrød i magen.

For å oppnå mål er det viktig å ha forholdt seg til dem bevisst. Ha en visjon for hva du ønsker å oppnå, og hva som faktisk må til for at du skal oppnå det. For å bryte tankemønstrene må man se på tankene som ligger bak, og fokusere på det du vil oppnå. 1. Lag deg en liste der du lister opp det du ønsker å oppnå. Skriv det som en visjon og fokuser på det positive du vil oppnå ved målet

2. Ta ut et av dem og gjør det til et konkret, definert mål som du deler opp i delmål, definerer hva som skal til fra deg og omgivelsene. Sett opp en tid for måloppnåelsen

2. Husk at du oppnår mål et steg av gangen. Det krever motivasjon til å komme frem. Fokuser på det du vil  – ikke på det du ikke vil.

3. Lag deg en journal der du tar med deg målplanleggingen din daglig, følger med din egen fremgang, og bekrefter deg selv positivt!

4. Søk støtte og motivasjon hos andre, sørg for at de rundt deg er involvert i planen din. Varig endring krever daglig øvelse og det er nødvendig med motiverende faktorer underveis.

Om du setter betingelse på din egen lykke i forhold til måloppnåelsen, skyver du gleden foran deg og det igjen gjør målet vanskeligere å oppnå.

Livet er kort, men det er her akkurat nå. Ta tak i det med alt du har!

Legg igjen en kommentar

