Happy Valentines – er forventningene dine på rett plass?

Reposter denne fra i fjor. Like aktuell! Var på NRK Østandssendingen i dag og snakket om Valentines og forventningene våre. Følg linken for å høre lydklippet: http://www.youtube.com/watch?v=mh_OscWYHjI&feature=youtu.be

Noen er veldig romantiske, andre er mer «praktisk» anlagt. Hvordan sier man i fra om sine forventninger? Noen er veldig romantiske anlagt og synes den bør feires i stor stil. Da kan det bli problematisk om kjæresten ikke skjønner tegninga.. og hva med hverdagsromantikken? Jeg mener at romantikk bør være i fokus mer enn en dag i året. Men jeg liker også Valentines fordi jeg er en av de som er veldig romantisk anlagt.

For å få forventningene dine møtt er det avgjørende at du tar ansvaret for å si i fra om hva du ønsker deg. Ferdig. Det er ikke den andres ansvar å tolke deg! Klart det er lettere om den du er sammen med er lik deg på dette området, da det kanskje er noen faktisk ER flinkere å tolke det. Men uansett- det er du som må si i fra.

Om du synes det blir for mye styr, og bare er et «triks fra handelsstanden». Vel du må ikke like romantikk. Men om du er sammen med noen som liker det, og du kommer inn  med den innstillingen – så spørs det hva slags romantikk du får tilbake..

Jeg hørte at flere andre land har Valentines mer som en venne dag, og den tanken likte jeg. Der kom barna hjem fra skolen med 100 vis av kort, og alle fikk. Det er jo mer utvidet i kjærlighetsbegrepet, og stenger ingen ute.

Om du er singel, vil ha kjæreste, og synes Valentines er kjipt – det kommer ikke alltid til å være slik! Og sett pris på singeltilværelsen – med å dyrke deg selv denne dagen. Kjør på med egenpleie, litt luksus om du kan og feire at du er den du er. Et godt parforhold har grobunn i hvor mye du elsker deg selv, og når «den rette» kommer

Advertisements

Thinspiration?!? Hvor ble det av positiv motivasjon?

Det er mange som sliter med å godta kroppen sin og som er i større eller mindre grad opphengt i det de ikke liker ved seg selv. I en artikkel i D2 og i flere blogger har begrepet «Thinspiration» blitt tatt opp. Via Instagram og flere nettsider blir det lagt ut bilder «til motivasjon» for å få mellomrom mellom lårene og synlige hofteben som truer med å komme ut igjennom huden. Hva gjør dette med selvfølelsen til de som sammenligner seg med disse bildene?

Vi blir eksponert for ekstreme skjønnhets- og kroppsidealer uansett hvor vi snur oss. Idealene vi måler oss opp mot retusjeres også forbi virkeligheten. Selv om det er urealistisk, umulig og skadelig, kommer det hos noen en liten tanke når vi ser slike bilder som minner oss på vårt eget dårlige forhold til vårt eget kroppsbilde. Disse idealene er en stor illusjon, og henger ikke sammen med virkeligheten! Bildene lastet opp på «Thinspiration» nettsider vitner om et ekstremt kroppsfokus som ikke handler om helse, men om disiplin og det å oppnå et visst magert utseende – og ofte med tilhørende spiseforstyrrelser. For disse – hovedsakelig bilder av unge kvinner- har som oftest en altfor lav BMI, og det er idealer tilknyttet synlig benstruktur og blodårer.

En kjapp liten tur på Google og jeg fant frem til en fæl side med masse slike bilder. Skremmende nok også med bilder fra en av Norges mest leste blogger.. Hvem er det vi ser opp til og måler oss mot?

beyond imperfections

Samtidig viste en nylig studie at 50% av nordmenn var overvektige, og 80% av nordmenn har et aktivitetsnivå som er under det som er anbefalt. Det sier noe om hvor mange som faktisk har utfordringer med kropp og helse – og vi aner mørketallene bak med spiseforstyrrelser som går den andre veien der også.

Så er det mange som fortvilet roper ut om at det er for mye fokus på slanking, men som kanskje gjør det fordi de selv sliter med overvekt. Så er det de «naturlig tynne» som blir lei seg når andre peker på de og sier de er for tynne.

Mange av oss sammenligner oss med andre. Og vi tar gjerne det vi er mest misfornøyde med og sammenligner det med det beste eller mest uoppnåelige vi ser rundt oss. På den måten slår vi ned på oss selv, og forsterker den allerede dårlige selvfølelsen som er der.

Om du går rundt og tenker “bare jeg var litt tynnere, hadde større pupper, mindre nese og blankere hår, ville jeg vært fornøyd og lykkelig”, setter du en konkret betingelse på din lykke knyttet til en prestasjon som ligger foran deg;

Du skyver altså fra deg sjansen til å være fornøyd og glad, og ser ikke det andre fine i livet ditt som kunne gitt deg glede. Som mennesker kommer vi i mange ulike versjoner både utvendig og innvendig, og det er nettopp det som gjør oss unike! Om du øver deg på å sette pris på kroppen din som bærer nettopp deg, er det mye lettere å eventuelt gjøre noe med du ønsker å endre på.

Du bor inne i kroppen din, den skal være der for å frakte deg igjennom livet ditt og det er opp til deg å finne balansen med den. Men det er ikke lett når vi sammenligner oss med idealer som ikke er sunne. Med «sunne» mener jeg det som kroppen din  – biologisk sett – faktisk har godt av! Det er der kroppen fungerer optimalt, og har overskudd og er i størst grad selvhelbredende.

Det å være av og på dietter hele tiden gjør at du kan få et straff- og belønningsforhold til deg selv og kroppen din. Du straffer når du er misfornøyd, og når du kommer til målet belønner du med å spise på en måte som gir deg samme problemer på nytt.

Det er gjentatt til det kjedsommelige at dietter ikke fungerer. Det er helhetlige livsstilsendringer med fokus på helse med trening og kosthold som fungerer. Selv om vi vet dette, vil vi bedras med kvikke løsninger.

Om du har et problematisk forhold til kroppen din er det først og fremst i hodet problemet ditt sitter. Det er der løsningene også ligger. Det er mulig å motivere deg selv og finne frem til hva som gjør nettopp deg unik! Det finnes ingen andre enn akkurat deg, og når du skjønner det, så kan du begynne å sette pris på deg selv utfra ditt ståsted og sette pris på livet.

Pass derfor på hva du mater hjernen din med. Bekrefter det din udugelighet, eller gir det noe positivt?

Tenk over

– Det er viktig å ha et bevisst forhold til sine egne holdninger og tanker om sin egen kropp. Om du ser at du kjenner deg igjen i varsellampene ovenfor, er det viktig å ta tak i det og jobbe med innsiden først. Å “mate” ditt eget, negative selvbilde ved å legge merke til de umulige idealene, bryter ned selvfølelsen

Om du har en spiseforstyrrelse må du oppsøke hjelp! Kontakt en psykolog eller legen din. Et sted å starte kan være “Stiftelsen senter for spiseforstyrrelser” og “Interessegruppa for Kvinner med spiseforstyrrelser”.

•Om du er misfornøyd med hvordan du ser ut og ønsker å endre på det, vil det gjøres mye enklere om du også øver deg på å ha et bra forhold til deg selv i nuet, igjennom å styrke selvfølelsen og få et bevisst forhold til tankene dine og deg selv.

•Om det er vanskelig, er det lurt å oppsøke hjelp hos psykolog eller en coach.

•En livsstilsendring er nettopp det, og er det nytt for deg gjelder det å sørge for å få best mulig oppfølging. Spør legen din til råds, og unngå kjappe løsninger for enhver pris. OG spis for næringens skyld først!

•Det viktigste er at du tar tak i både innsiden og utsiden og planlegger sunt med begge deler.

Husk på at det å jobbe bevisst med hvordan du tenker vil gjøre at du tar vare på deg selv på en mye bedre måte – fordi når du føler kjærlighet til deg selv vil du gi deg selv det beste..