Det er ikke «bare» å tenke positivt!

Alle tenker negative tanker. Men du har sikker hørt og lest om at det «bare» er å tenke positive tanker og skyve de negative tankene vekk og så blir alt så meget bedre?

Selvfølelsen og selvtilliten skal liksom bli sterkere og du kan hoppe ut i verden med et stort smil om munnen –  med ventende suksess der ute? NIX. Dette stemmer bare ikke. Hjernen din vil rett og slett ikke tro på deg.

you cant live a positive life without a negative mind

Hvordan du føler akkurat nå har nemlig noe å fortelle deg. Det er ikke farlig å føle triste følelser – det er et enormt fokus på at alt skal være så perfekt til enhver tid – og jeg møter stadig folk som er direkte redde for noen negative tanker. Følelsene våre er vårt eget barometer på hvordan vi har det – og det å tørre å se på de med åpne øyne gjør at vi lettere kan gjøre noe med de underliggende årsakene til at vi sliter med ulike ting.

Om du er frustrert, sint, lei deg eller deprimert vil en affirmasjon (en positiv statement) som for eksempel «Alt er fantastisk i livet mitt» virke mot sin hensikt, som et hån og som en bekreftelse på din egen opplevde mislykkethet.

Selvfølgelig er det viktig å jobbe med tankene sine – jeg jobber med mental trening og har erfaring med at det funker – men kun når du er ærlig med deg selv i forhold til hvor du er. Når du fornekter og begraver hvordan du egentlig føler deg med positiv plasterlapp vil du kun utsette problemet og unngå å ta tak i det som egentlig er smerten i livet ditt. Om du forsøker å lure hjernen din med å ta et byks fra for eksempel irritasjon til takknemlighet over situasjonen vil du bare oppnå mer frustrasjon over at du er der du er. Og den ideen om at du skal være takknemlig blir som bensin på bålet – hånlig og irriterende.

Så hva gjør man?

  • En nøkkel til å gjøre noe med negativ tankegang kan være med å begynner med å anerkjenne hvor du er akkurat her og nå. Du må ta utgangspunkt i hvor du er hen følelsesmessig for å forholde deg til neste steg oppover på følelsesskalaen.
  • Fokuset ditt kan flyttes i en mer positiv retning, men du må trene på å se etter det neste mulige positive tanken som du faktisk tror på. Det kan være at du også kan jobbe med å tenke på andre ting i livet ditt du genuint er takknemlig over – det kan ta noe av det tunge fokuset bort fra der du er og gjøre at du kjenner det er lettere å se på det som er vanskelig.
  • Noen ganger kan distraksjon faktisk også være lurt, som ved for eksempel irritasjon og sinne –  der man tar en løpetur og sier til seg selv at det er for å slippe taket og rase det fra seg. Da legger man en genuin intensjon bak, setter i gang med en positiv aktivitet og slipper tak.
  • Om du sliter med tunge og vedvarende negative og depressive tanker er det absolutt viktigste at du erkjenner at du er der og at du trenger hjelp til å jobbe med det. For å alene utelukkende tenke seg ut av en depresjon er en unødvendig tøff oppgave.
  • Som alltid anbefaler jeg alle å hver kveld se tilbake på dagen sin og anerkjenne minimum 3 ting ved seg selv de er glad for og stolt av. Det gir mat til selvfølelsen og sørger for at du lettere kan fokusere oppover når de negative tankene kommer.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s