Optimist – går det bra til sist? Annika i Elle denne måneden!

Den fabelaktige Synnøve Skarbø har intervjuet meg i denne månedens Elle om å være optimist, og om en pessimist kan bli en optimist med mental trening.  Men er det bare bare å tenke positivt sånn rent uten videre? Selvfølgelig ikke. Men det finnes mye man kan gjøre!

2014-02-14 16.16.42

Jeg skal selvsagt ikke gjengi artikkelen fra Elle, denne utgaven er stappet full av vårmote og ikke minst andre gode artikler – så løp og kjøp.

Men jeg mener selvsagt at det er viktig å jobbe med tankene sine – jeg jobber med mental trening og har erfaring med at det funker – men kun når du er ærlig med deg selv i forhold til hvor du er. Når du fornekter og begraver hvordan du egentlig føler deg med positiv plasterlapp vil du kun utsette problemet og unngå å ta tak i det som egentlig er smerten i livet ditt. Om du forsøker å lure hjernen din med å ta et byks fra for eksempel irritasjon til takknemlighet over situasjonen vil du bare oppnå mer frustrasjon over at du er der du er. Og den ideen om at du skal være takknemlig blir som bensin på bålet – hånlig og irriterende.

2014-02-14 16.12.52

Så hva gjør man?

  • En nøkkel til å gjøre noe med negativ tankegang kan være med å begynner med å anerkjenne hvor du er akkurat her og nå. Du må ta utgangspunkt i hvor du er hen følelsesmessig for å forholde deg til neste steg oppover på følelsesskalaen.
  • Fokuset ditt kan flyttes i en mer positiv retning, men du må trene på å se etter det neste mulige positive tanken som du faktisk tror på. Det kan være at du også kan jobbe med å tenke på andre ting i livet ditt du genuint er takknemlig over – det kan ta noe av det tunge fokuset bort fra der du er og gjøre at du kjenner det er lettere å se på det som er vanskelig.
  • Noen ganger kan distraksjon faktisk også være lurt, som ved for eksempel irritasjon og sinne –  der man tar en løpetur og sier til seg selv at det er for å slippe taket og rase det fra seg. Da legger man en genuin intensjon bak, setter i gang med en positiv aktivitet og slipper tak.
  • Om du sliter med tunge og vedvarende negative og depressive tanker er det absolutt viktigste at du erkjenner at du er der og at du trenger hjelp til å jobbe med det. For å alene utelukkende tenke seg ut av en depresjon er en unødvendig tøff oppgave.
  • Som alltid anbefaler jeg alle å hver kveld se tilbake på dagen sin og anerkjenne minimum 3 ting ved seg selv de er glad for og stolt av. Det gir mat til selvfølelsen og sørger for at du lettere kan fokusere oppover når de negative tankene kommer.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s