Modig nok til «å værra deg sjæl»?

Hørt klisjeene om «det er jo bare å være deg selv», eller «du er så ekte» eller «han er så tøff som tør å være seg selv»? Sannheten er at mange av oss er redde for å vise hvem vi er, og bruker heller mye tid på å skjule nettopp det som gjør oss unike. Hvorfor? Fordi det gjør oss sårbare – og en redsel i underbevisstheten sier kanskje «du er ikke god nok til å vise frem dette».

to infinity

Sårbarhet er usikkerhet, risiko og emosjonell eksponering

Skjoldene vi tar på oss for å bli «usårbare» gjør at vi setter en distanse mellom oss selv og den tilknytningen, kjærligheten og tilhørigheten vi faktisk ønsker oss. Ofte tar vi på oss en motsatt maske av det vi tror ikke er bra nok eller det vi skammer oss over. Så for eksempel hvis jeg føler meg utrygg så overspiller jeg hvor tøff og uredd jeg er.

Vi er redd for å være oss selv. Vi er redde for å være autentiske, sårbare og modige.

Uperfekt
Den fantastiske forfatteren og researcheren Brene Brown oppfordrer i sin bok «Uperfekt – våg å vise hvem du er» til å være modige nok til å stå frem med det vi er. Med sårbarhet, feil og usikkerhet tørre å synes og delta. For å leve sterkt, ekte og helhjertet må vi tørre å være sårbare. Og det krever mot.

uperfekt

Brene Brown tar fatt i noen myter om sårbarhet:

  • Det er ikke svakhet
  • Alle har det, selv om de tar kraftig avstand til det
  • Det er ikke å dele din personlige historie og sårbarhet med alt og alle til enhver tid (men å se på hvem som har gjort seg fortjent til din historie)
  • Du kan ikke klare det alene. Du må lære deg å be om hjelp og å ta i mot for å nå dine mål

Boken er basert på over 12 år med forskning på sårbarhet, det å leve helhjertet og autentisk – og er en utrolig inspirerende og viktig bok. Løp og kjøp – den har noe for oss alle. http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=11175&isbn=9788202427535

Selv har jeg valgt å synes mer og mer i mitt virke, i det jeg tror på, brenner for og som ikke kan fungere uten sårbarhet og kreativitet. Det gjør at jeg risikerer å ikke bli likt, dømt for å ikke være god nok og så videre. Det offentlige rom, og særskilt internett er en hard og dømmende arena.

Men alternativet vil ikke fungere for meg, for da vil jeg ikke utvikles, ikke være kreativ eller ærlig og autentisk.

Det velger jeg å være modig nok til å være. Og jeg velger å la andre være seg selv uten å dømme de. For selv om jeg er uenig med noen betyr det ikke at jeg har rett til å dømme de eller ta copyright på sannheten. Og når jeg peker på andres utilstrekkeligheter er det gjerne for å ta oppmerksomheten bort fra mine egne. Det er god motgift til smålighet å ønske hverandre godt!

Jeg ønsker deg derfor en modig og sjenerøs dag

 

 

 

Legg igjen en kommentar

