I morgen, over sommeren – men ikkje i dag…

Jeg har mistet tallet på hvor mange ganger jeg selv har lagt planer om å ta tak i noe «til mandagen» eller «etter ferien». Det er også ordsammensetninger jeg hører overalt rundt meg i disse dager. Ja det er deilig å være i feriemodus, men mange av oss havner i en modus der vi legger opp til å øke mengder utfordringer vi har til etter ferien. 5 kg for mye blir plutselig til 10 kg. Litt dårlig selvtillit blir til mye. Småkrangling i familien blir til stort drama. Slutte å røyke/drikke blir til mer røyk og drikke, «skal begynne å trene» blir til semipermanente madrassmerker på magen. Hvorfor utsetter vi gode vaner og spennende planer til etter ferien?

Hvorfor ikke ta med seg selvutviklingen på ferie?

yesterday you said tomorrow

«Men jeg har jo fortjent en pause» sier hodet ditt kanskje nå. Men saken er at viljestyrken du bruker i en stresset hverdag for å klare å gjennomføre alt du må – og kanskje til og med til å jobbe mot noen mål og drømmer – ikke er en uuttømmelig kilde (viser forskning av blant annet Dr Roy Baumeister). Viljestyrke er som en bensintank av kraft du bruker opp og må fylle på, og jo mer stress og ting du må bruke viljestyrken på – jo raskere blir «tanken» din tom. Så når ferien kommer er det selvfølgelig viktig å få nok hvilke og koble ut.

Men ferien også en helt ideell periode å begynne på de målene og drømmene du ikke har fått plass til i hverdagen din! I ferien har du ikke de samme kravene og pliktene du må bruke viljestyrke og disiplin på ellers. Så du har rett og slett frigitt kapasitet, men også sørget for at du har mindre ting viljestyrken din skal brukes på- dermed blir det lettere for deg å legge til et nytt prosjekt. Eller for så vidt en gang for alle ta fatt i noe som har blitt utsatt og utsatt, og som gnager i bakhodet på deg.

Selv har jeg laget meg ferier der jeg tar med meg et prosjekt og i tillegg sørger for at jeg ikke lager meg nye problemer, det vil si at jeg holder på gode vaner. Det kan holde med 1 mål for ferietiden. For eksempel å begynne å trene regelmessig eller å holde kostholdet i balanse på tross av ferie, eller jobbe konsekvent med selvutvikling og selvtillit som man har planlagt lenge. Det gir en fantastisk følelse av mestring å ta tak i bare en av de murrende planene i bakhodet du har brukt viljestyrke på å undertrykke, og gir også næring til både selvtillit og selvfølelse.

Mange som sliter med å pakke livene sine for fulle, ender opp med mye stress, og får ofte en «alt eller ingenting» mentalitet når det gjelder måloppnåelse. Så når de da kommer på ferie skal de ta igjen for alt stresset og ender opp med å kose seg helt bort fra mange mål, ønsker og gode vaner de har. Det å legge til et lite element av utvikling vil gjøre at ferien kan revitalisere deg på en fantastisk måte, det trenger ikke være mye – men gi deg selv noe som forer deg selv på en måte som gir deg noe på sikt. Da vil ferien helhetlig sett ha bragt mye mer enn bare utmattet hvile, men har bragt deg inn i en modus der du bevisst har jobbet med det som gir deg og målene dine næring.

Visualize-Your-Goals-Dreams-and-Achieve-Them

Nå i sommer har jeg derfor utarbeidet et kortere coachingprogram for de av dere som har lyst å ta tak i et område av livene deres en gang for alle i ferien.
Vi jobber mot et mål, med coaching 5 ganger i tillegg telefon/mail kontakt mellom hver gang. Programmet kan også gjennomføres på Skype, der jeg også har mange klienter. Det fungerer kjempebra det også, og er kanskje ideelt hvis du er på hytta eller i Syden! Coachingprogrammet gir deg verktøyene du trenger for å nå målet ditt og jeg hjelper deg å nå dit. Jeg har begrenset med plass på dette, så ta kontakt om du vil vite mer om hva det går ut på!

mail: annika@richardsen.com

telefon: 97637469

Å utøve selvkontroll er avgjørende for å endre oss selv for å leve til opp til våre forventninger, og nå våre mål men det gjelder å bruke viljestyrken smart snarere enn i mengde

 

 

Legg igjen en kommentar

