I KK: om å bygge seg opp igjen etter utroskap

Jeg har vært bidragsyter i KK om hvordan man kan bygge seg opp igjen etter utroskap.

Utroskap er først og fremst et enormt tillitsbrudd som åpenbart kan være fryktelig ødeleggende. Alle gode forhold er basert på hovedpilarene – gjensidig tillit, åpen kommunikasjon og ærlighet.

kk-logo-pink

– Når partneren er utro raser disse pilarene umiddelbart sammen, og da går selvfølelsen og egenverdien til den som har blitt bedratt inn i en tilstand av sjokk. For mange er dette slutten på forholdet, da de færreste klarer å bygge opp tilliten igjen

etter utroskap

Her er et utdrag fra artikkelen som kan leses i sin helhet på http://www.kk.no/livsstil/slik-kommer-du-over-utroskapet-27985

 

Når man opplever et så grovt svik som utroskap går en ofte inn i en berg og dalbane av følelser hvor en kan føle seg forbannet det ene øyeblikket, sjalu det andre og sorgfull det neste.

Richardsen forteller at det er veldig viktig å ta seg tid til å bearbeide følelsene som har dukket opp i forbindelse med utroskapen.

– Det skjer en kjedereaksjon, der du må jobbe deg gjennom de ulike stadiene av sorgen. Hvis du prøver å undertrykke eller latterliggjøre følelsene dine fremfor å kjenne på dem, vil de komme tilbake på et annet tidspunkt.

– Man blir tvunget inn i en tøff valgsituasjon – som direkte konsekvens av den andres svik. Uansett hva du ender opp med å velge, tar det tid og mye arbeid for å tilgi og gjenoppbygge tilliten. For mange er det ikke mulig å starte på nytt etter utroskap, og heller ikke rett.

Hvordan kan man bearbeide følelsene sine?

– Det er helt individuelt, i tillegg kommer det veldig an på situasjonen og omstendighetene. Når det er sagt, tror jeg det for de aller fleste vil hjelpe å få støtte fra menneskene rundt dem.

– Man skal gjennom så mye at man trenger noen som har et mer objektivt syn på situasjonen og kan si de riktige tingene. Dette vil hjelpe deg å få orden på tankene dine.

Har du Sammenligningsmonsteret med deg på trening?

Sammenligner du deg med andre på trening? Står du med skjeve blikk på alle andre og måler deg opp mot deres utseende og prestasjoner? En ting er å inspireres, en annen er når du føler du taper før du har begynt  – fordi det står en cheerleader-lignende sak ved siden av deg. Det fortvilte med å sammenligne seg slik er at du bruker eksterne «bevis» på at du ikke har nådd målene – og føler du like så godt kan gi opp. Den eneste du kan sette mål for og måle deg opp mot er deg selv.

Å få inn trening som en sunn god livsstil kan være utfordrende om du sammenligner deg selv med andre og føler at du taper før du har begynt.

fitness5

Å holde kroppen i form, spise rett og ta vare på helsen er avgjørende faktorer for både selvtillit og selvfølelse. Men på grunn av at vi stadig sammenligner oss med idealer som er langt unna der vi selv er, setter vi forventninger og målsettinger på en noe feil hylle. Vi har nå en ny arena i sosiale medier der vi måler oss opp mot hverandre – og det øker presset ytterligere. Det gjør det lett å glemme den vi egentlig skal måle oss opp mot. Nemlig oss selv.

Vi streber etter den perfekte rumpa, thigh-gap, fettprosent, muskelmasse og ikke bare thinspiration men også fitspiration er tema i sammenligningene vi gjør. De blir også resultatmålere vi ubønnhørlig setter på våre prestasjoner.  Ofte sammenligner vi oss med de som har det vi ønsker oss, og gjerne som har det vi er lengst unna å oppnå. Det er nok til å ville gi opp etter kun et lite stykke på veien mot sterk kropp og god helse.

Fokus på helse og trening er viktig. Men det appellerer også til perfeksjonismen i oss. Den delen i oss som søker å kontrollere en uforutsigbar verden der vi er redde for å ikke være bra nok. Ønske om å kontrollere kroppen kan henge fast i redsel over å ikke bli likt, redd for å bli gammel, ønske om å være perfekt som et eget skjold mot verden.

Det er ikke nødvendigvis lett å stoppe denne sammenligningen når den flyter rundt i hodet og gir deg negative impulser som faktisk trekker deg ned ikke bare der og da, men også i lengden. Kroppens kondisjon er ferskvare, og må holdes ved like. Så hvordan kan du motivere deg til å trene og oppnå bedre resultater uten å tvinge deg igjennom negative runder med selvsnakk?

Rocky-Running-Up-The-Steps

 

En høypuls time for litt siden slo det meg at jeg sammenlignet meg positivt. Jeg registrerte at jeg var nest tjukkest på timen (en særskilt tynn time var det) og var absolutt på topp 5 av de sprekeste. Men da økte jeg innsatsen og målte meg ytterligere opp mot 17-åringer med trampoline under beina og marathon-tshirts. Dette fikk meg til å le høyt midt i timen. Noe så fjernt å sammenligne seg med for meg som er 40 år! Jeg oppsøkte da heller tankene som går på at jeg har kommet langt med mine egne målsettinger, jeg er sterkere og løper raskere og klarer mer. Det fokuset gjør det enklere for meg å trene og motiveres av min egen fremgang.

Tenk over:

  • Om du er en som hopper av etter en kortere tid med trening, eller tar skippertak, anbefaler jeg deg på det sterkeste å skaffe deg en personlig trener,  helst en som har coachingerfaring også slik at du ikke blir ytterligere trukket ned psykisk, men får lagt inn positiv mental trening inn i ditt treningsopplegg.
  • Sett realistiske mål – men gjerne noen du kan strekke deg etter. Legg realistiske planer på hvordan du skal oppnå målene. Bryt målsettingene ned i milepæler der du feirer dine fremganger underveis.
  • Det er du som er din egen måleenhet! Du bor i din kropp, og skaper kun fortvilelse og avstand fra deg selv ved å sammenligne deg med andre
  • Vær stolt av det du oppnår, spesielt underveis! For hver gang du er tro mot det du ønsker styrker du selvrespekten og egenverdet ditt.
  • Vær så snill – la helsen først og fremst være det viktigste. Det betyr at du har sunne gode mål som ikke gir næring til negativ besettelse eller sammenligninger.
  • Om du er overopptatt av trening, mat eller slanking så er det viktig at du oppsøker hjelp. ROS er en god ressurs: http://www.nettros.no/spiseforstyrrelser/selvhjelp/